БЕЗБАР’ЕРНИЙ ПРОСТІР, УМОВИ ДЛЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Дата останьої зміни матеріалу: 21.09.2017

5-8. БЕЗБАР’ЕРНИЙ ПРОСТІР, УМОВИ ДЛЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

 

Відповідно до рекомендацій щодо організації безбар’єрного доступу до будівель та приміщень органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, приміщень Пенсійного фонду та управлінь соціального захисту населення, від 04.04.2017 р., та навчально-методичного посібника “Архітектурна доступність шкіл” (Київ 2012)

* більше фотоматеріалів та прикладів див. на сайтах: http://dfrr.minregion.gov.ua/rekomendatsiyi-schodo-stvorennya-osvitnogo-seredovischa-noviy-osvitniy-prostir   (ДФРР)та http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf

(навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”)

 

5-8-1.  ЗАГАЛЬНІ УМОВИ та ОСНОВНІ ПАРАМЕТРИ АРХІТЕКТУРНОЇ ДОСТУПНОСТІ

 

1.        Облаштування території, прилеглої до будівлі закладу або установи, для комфортного пересування осіб з інвалідністю та МГН (маломобільних груп населення)

 

1.1.  Облаштування позначеного спеціальною піктограмою місця для особистого автотранспорту інвалідів та МГН поблизу входу, але не далі 50 м (ширина зони для паркування автомобіля – не менше 3,5 м)

* більше інформації див. http://www.dabi.gov.ua/phocadownload/to/dodatok_1.pdf  (ДБН) та http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf (навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”)

 

1.2.  Похили з’їзди та пониження висоти бортового каменю в місцях перетину тротуарів із проїзною частиною в рівень з тротуаром чи дорогою, або макс. висотою до 0,02 м

* більше інформації див. http://www.dabi.gov.ua/phocadownload/to/dodatok_1.pdf  (ДБН) та http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf (навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”)

 

1.3.  Улаштування тактильного покриття поверхні з покажчиками, що вказують напрямок руху при ходьбі для осіб з вадами зору

* більше інформації див. http://www.dabi.gov.ua/phocadownload/to/dodatok_1.pdf  (ДБН) та http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf (навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”)

 

2.        Пандуси, перила

 

Пандус – похила полога площина, що забезпечує самостійне переміщення осіб з інвалідністю при подоланні перепадів висоти на шляхах руху (зокрема осіб на кріслах-колясках):

 

– максимальна висота одного підйому (маршу) пандуса не повинна перевищувати 0,8 м при уклоні не більше 5%-8%;

– ширина пандуса при односторонньому русі повинна бути не менше

1,2 м, при двосторонньому русі – не менше 1,8 м;

– уздовж обох боків пандусів, необхідно встановлювати огорожу з поручнями;

– поручні пандусів слід розташовувати на висоті 0,7 і 0,9 м;

– поверхня покриття пандусів, пішохідних шляхів і підлог приміщень повинна бути твердою, міцною і не допускати ковзання

–  перила повинні бути встановлені з обох боків і по всій довжині пандуса на висоті 0,9 м; для дітей молодших класів рекомендовано встановити додатковий поручень на висоті 0,5 м

* більше інформації див. http://www.dabi.gov.ua/phocadownload/to/dodatok_1.pdf  (ДБН) та http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf (навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”)

 

3.         Сходи на вході та всередині будівлі      

 

У просторі перед сходами слід передбачати попереджувальне маркування рельєфним іншоструктурним покриттям, глибина якого повинна бути 450-500 мм, а ширина відповідати ширині сходинки; зовнішній край цього покриття має прилягати до основи сходинки і контрастувати з нею.

* більше інформації див. http://www.dabi.gov.ua/phocadownload/to/dodatok_1.pdf  (ДБН) та http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf (навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”)

Уздовж обох боків усіх сходів і пандусів, а також біля всіх перепадів висот більш як 0,45 м потрібно встановлювати огорожу з поручнями. Поручні пандусів слід розташовувати на висоті 0,7 і 0,9 м, у сходів — на висоті 0,9 м, а в дошкільних закладах, парках, дитячих майданчиках — також і на висоті 0,5 м.

* більше інформації див. http://www.dabi.gov.ua/phocadownload/to/dodatok_1.pdf  (ДБН) та http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf (навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”)

 

4.         Двері та дверні прорізи

 

  • Для зовнішніх дверей рекомендована ширина становить 0,90 м.
  • Для внутрішніх дверей така ширина має бути не меншою як 0,80 м.
  • Висота дверного прорізу 2,10 м — 2,20 м рекомендована для всіх дверей.
  • Дверні прорізи не повинні мати порогів і перепадів висот підлоги

* більше інформації див. http://www.dabi.gov.ua/phocadownload/to/dodatok_1.pdf  (ДБН) та http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf (навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”)

Адаптовані двері, в тому числі і в класах, повинні бути влаштовані таким чином, щоб дитина могла самостійно їх відкрити та закрити одним рухом.

* більше інформації див. http://www.dabi.gov.ua/phocadownload/to/dodatok_1.pdf  (ДБН) та http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf (навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”)

 

5.         Тактильні таблички з інформацією, зазначеною шрифтом Брайля   

* більше інформації див. http://www.dabi.gov.ua/phocadownload/to/dodatok_1.pdf  (ДБН) та http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf (навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”)

 

6.         Санвузли для осіб з інвалідністю та МГН

Усі туалетні кімнати загального користування в шкільній будівлі мають бути доступними:

  • ширина дверей не менше 85 см
  • двері мають відчинятися зовні
  • ручки важільного типу
  • додаткова ручка на дверному полотні зсередини туалетної кімнати.
  • висота порогу не більше 2.5 см
  • на дверях туалетних кімнат, де є універсальна кабіна, повинні розміщуватись піктограми з «Міжнародним символом доступності» та надпис великими випуклими літерами дубльований шрифтом Брайля

* більше інформації див. http://www.dabi.gov.ua/phocadownload/to/dodatok_1.pdf  (ДБН) та http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf (навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”)

Якщо неможливо на кожному поверсі шкільної будівлі облаштувати туалетні кімнати загального користування універсально кабіною, слід облаштувати хоча б один адаптований туалет, спільний для хлопчиків та дівчаток (unisex), який розташований окремо.

При облаштуванні універсальної кабіни важливо забезпечити достатній простір для дітей в інвалідних колясках, та для тих, які користуються іншими допоміжними засобами; встановити легкі в користуванні, на доступній висоті, поручні і ручки, що полегшують переміщення з інвалідного візка і необхідні дітям зі зниженим м’язовим тонусом.

Розміри кабін санвузлів для відвідувача на кріслі-колясці повинні мати ширину не менше 1,65 м, глибину – 1,8 м; висота порогу не більше 2,5 см

  • двері мають відчинятися назовні; ширина дверей не менше 85 см
  • у призначеній для людей з інвалідністю кабіні санвузла загального користування слід передбачати, крім того, гачки для одягу, милиць та інших речей;
  • у раковинах рекомендується використання водопровідних кранів важільної або натискної дії, а також керованих електронними системами;
  • в кабінах для людей з інвалідністю, що знаходяться в санвузлах загального користування, слід передбачати встановлення кнопки дзвінка, якою можна користуватися з унітазу або від дверей  (електричний дзвінок або сповіщувач повинні бути розташовані в кімнаті чергового);
  • усі елементи стаціонарного обладнання, призначені для використання людьми з інвалідністю, повинні бути міцно та надійно закріплені;
  • ручки, важелі, крани, кнопки електричних вимикачів і різних апаратів, електричні розетки та інші пристрої, призначені для обслуговування людей з інвалідністю і літніх людей, слід розташовувати на висоті не більше 1 м від рівня підлоги і на відстані не менше 0,4 м від бокової стіни приміщення

* більше інформації див. http://www.dabi.gov.ua/phocadownload/to/dodatok_1.pdf  (ДБН) та http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf (навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”)

 

7.         Спортзал та фізкультурні зони для дітей з інвалідністю

 

Діти з інвалідністю залучаються до фізичної діяльності та спорту на рівні з іншими дітьми.

Вони можуть брати участь у командних іграх та іншій діяльності (можливо у спрощеному вигляді). Фізкультурно-спортивні зали повинні бути відповідно облаштовані з урахуванням правил безпеки для дітей з інвалідністю.

Потрібно провести консультації з фахівцями школи та спеціалістами та скласти графік використання обладнання, яке допоможе дітям з інвалідністю брати участь у якомога більшій кількості видів фізичної діяльності.

* більше інформації див. http://www.dabi.gov.ua/phocadownload/to/dodatok_1.pdf  (ДБН) та http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf (навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”)

 

8.         Підвезення дітей з інвалідністю

 

Усі автобуси, які використовуються для підвезення дітей до школи, повинні мати спеціальні прилади для посадки та висадки дітей на візках та МГН

* більше інформації див. http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf (навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”)

 

5-8-2.  РЕСУРСНА КІМНАТА

 

Ресурсна кімната – це спеціально обладнаний і розділений на кілька зон клас, де у кожної дитини з особливими освітніми потребами, яка навчається у школі, є свій стіл з усім необхідним для занять (4 зони в такому класі).

Також столи можуть з’єднуватись та використовуватись для групових занять таких дітей.

Ресурсна кімната використовується в разі індивідуальних занять з дитиною з особливими освітніми потребами, якщо дитині важко сидіти на уроці з іншими дітьми, відпочити, зробити  завдання і навіть пограти в спеціально обладнаній сенсорної зоні – там можна пострибати, повалятися, позайматися з іграшками (для деяких дітей це необхідно).

Дані кімнати використовуються і як інструмент підготовки дитини для подальшого життя. Важливо навчити таку дитину користуватися самостійно і чайником і посудом. Тому важливо, щоб в ресурсній кімнаті були кухонні меблі з мінімальним облаштуванням (умивальник, посуд, чайник, тощо).

* більше інформації див. http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf (навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”) та http://poroshenko.com/projects/inklyuzivna-osvita (для запитів детальної інформаціі та консультацій щодо створення ресурсних кімнат)

Варіант ресурсної кімнати

* більше інформації див.  http://poroshenko.com/projects/inklyuzivna-osvita (для запитів детальної інформаціі та консультацій щодо створення ресурсних кімнат)

 

5-8-3.  ІНТЕРНЕТ РЕСУРСИ з ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ та АРХІТЕКТУРНОЇ ДОСТУПНОСТІ

 

ДБН

http://www.dabi.gov.ua/phocadownload/to/dodatok_1.pdf  

Навчально-методичний посібник “Архітектурна доступність шкіл”

http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf

Доступність на універсальний дизайн

http://education-inclusive.com/wp-content/docs/Navchalnyj-modul-Dostupnist-ta-unievsalnyj-dyzajn.pdf

Збірник матеріалів щодо інклюзивної освіти (курси, посібники, методичні матеріали, тощо)

Курси та посібники розроблені в рамках проекту

Нормативно-правова база інклюзії та матеріали щодо інклюзивної освіти (методичні рекомендації, типові навчальні плани, тощо)

http://poroshenko.com/projects/inklyuzivna-osvita

Ресурсні кімнати (рекомендації, консультації, проектна документація, тощо)

http://poroshenko.com/projects/inklyuzivna-osvita

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.